marijninoeganda.reismee.nl

De school

Er is weer een hoop gebeurd in een paar dagen tijd. Allereerst is mijn verblijf echt super. De kinderen zijn super lief. Woensdag was het een nationale feestdag dus toen heb ik niet veel gedaan. Mijn koffer uitgepakt en genoten van het mooie uitzicht hier. Daarover straks meer.

Donderdag ben ik begonnen in P6 en P7. Mijn coördinator van doingoood had de leraar waar ik aan gekoppeld ben duidelijk bevolen dat ik eerst zou kijken en daarna meehelpen. Nou het eerste wat hij vroeg was of ik de les voorbereid had. Toen heb ik even gedaan of ik hem niet begreep en zij dat ik kwam kijken die dag. Hij ging ermee akkoord dus zo heb ik de eerste les bij P6 vooral gekeken. Daarna was er een soort cultuur en maatschappij les waarin de rol van de man en de vrouw besproken werden. Ik heb daar een foto van. Dat is toch wel iets anders als wat wij als westerse Europeanen gewend zijn. Daarna zat ik bij een wiskundeles van P7 daar ging het al iets anders. De leraar legde de stof uit en of ik de opdrachten even na wilde kijken want hij moest naar een andere les. Nu weet ik vanuit mijn vrijwilligerstraining dat leraren vaker weg gaan als jij er bent en dat het dan lang duurt voordat ze terug komen. De les duurde nog 10 minuten dus dat was niet echt een probleem. Maar toen kwam de volgende leraar niet opdagen. Of die nou ziek was of had gezien dat ik er was weet ik niet. 10 minuten laten begon het ook de stortregenen voor 1,5 uur. Het leek wel of er een rivier uit de lucht kwam vallen. Je kon elkaar niet verstaan als je naast elkaar zat dus lesgeven was ook niet echt mogelijk geweest. Daarna was het lunchpauze en had ik geen lessen meer. Ik had die dag bijna geen stem dus ’s middags ben ik op zoek gegaan naar eventuele dingen waar ik allergies voor ben. Ik vond wollen dekens in mijn hoeslaken en volgens mij waren de kussens ook niet helemaal zuiver. Nadat alles verwijderd was ben ik een poging gaan doen om boodschappen te doen met de boda boda. Heen ging prima. Maar terug iets lastiger omdat mijn chauffeur het project niet zo 1,2,3 wist te vinden. Ik was allang blij dat hij een poging voor me deed.

Ik had gezegd dat ik vrijdag nog een dag wilde kijken omdat ik wat moeite had met het engels. Vanmorgen kwam hij met de mededeling dat ik 1 voorbeeld uit moest leggen bij P6. Dit ging eigenlijk heel goed. Daarna wilde ik mee gaan kijken bij P7 maar die leraar was afwezig. Dus keuze was snel voor mij gemaakt. Of geen les of les van mij, dat kan niet slechter worden dacht ik zo. Dus ik zei geef me maar een boek dan probeer ik wel iets. De wiskundeleraar die me begeleidt keek me echt aan of ik niet helemaal 100 was, maar hij hielp me op weg. Zo stond ik de 2de dag op school een wiskundeles te geven over procenten. Ik was net van plan te beginnen komt mijn doingoood coördinator binnen lopen. Haha heb ik weer, dacht ik net van alle meekijkende ogen af te zijn. De les ging super. De kinderen vonden het helemaal te gek dat ze überhaupt wiskundeles kregen. Oke, ik had mezelf al voorbereid gezien de vorige dag toen er geen leraar op kwam dagen. Ik had mijn engelse donald duck pockets meegenomen en deze konden ze lenen als ze klaar waren met de opdrachten. Ze vonden ze helemaal te gek dus voorlopig hou ik ze alleen voor in de les . Ohja, de volgende leraar kwam dus dit keer ook niet opdagen. Niet mijn probleem dus. Ik gun de kinderen ook wel een uurtje strips lezen. Ze maken hele lange dagen hier. Zoals vanochtend liepen de eerste 2 lessen zo erg uit dat gym niet meer gegeven kon worden. In dat geval krijgen de kinderen gym (of een andere les die in het gedrang komt) na schooltijd. Ik zou er zelf niet aan moeten denken om op vrijdagmiddag gym in te halen. Ja dat is ook al zoiets. Op vrijdagmiddag zijn de kinderen vrij, maar er staan wel uren ingeroosterd. Ik snap de logica daar ook niet helemaal van.

Na het avondeten met ik gewapend met een tas met spelletjes en mijn camera het terrein opgegaan. Beide vielen in goede aarde. De kinderen hebben 100en foto’s van zichzelf geschoten en waren ook heel actief met de spelletjes.

Het Afrikaanse eten ben ik niet zo dol op. Echt alles is hier zoet. Ik ben zelf altijd een liefhebber van hartig. Zelfs het brood is zoet. Vanmiddag nam ik een keer lunch, er kwam een heel lief meisje vragen of je ook lunch wilt. Dan kan je natuurlijk niet weigeren. Ik kreeg een bord rijst met een roze saus die smaakte naar zoete pindasaus. Was lekker maar heel raar als je voor jouw idee iets eet wat niet de juiste kleur heeft.

Het uitzicht in prachtig. Ik leef middenin een dierentuin. Er lopen meer apen in mijn achtertuin dan in de Apenheul! Ook zijn er heel veel verschillende vogels en vlinders. Ik heb er een paar kunnen vangen voor de camera. Ook zitten er ’s morgens regelmatig een soort stokstaartjes. Deze zijn wel erg bang.

Reacties

Reacties

Bram Boone

Leuk verhaal, deze ervaringen vergeet je nooit meer.

Ellen Grotendorst

Klinkt als een stevige cultuurschok!

Anneke @ Doingoood

Hoi Marijn, leuk je verhaal te lezen! Super dat je zo geniet! Hahaha... Goed opgelet bij Muses ???? ik
Zie het helemaal voor me ????
Heb het goed en ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!

Marijke van Hal

Marijn leuk om te zien waar jij deze maand bent! Zo totaal anders dan in Lunteren. Fijn om te horen dat je gelijk je draai hebt gevonden. Een hele fijne tijd en ik blijf je volgen.
Groet Marijke

Elsemieke van Hal

Hi Marijn,

Super leuk om al je verhalen te lezen! Lijkt me zo'n andere wereld. Echt iets wat je altijd bij zal blijven! Ik ben nu al benieuwd naar je foto's.

Gr. Elsemieke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood